Cursus Ikonen schilderen in voorjaar 2024

cursus ikonen schilderen

Altijd al een ikoon willen schilderen?

In het voorjaar van 2024 is in het Ikonenmuseum te Kampen, een nieuwe cursus van start gegaan.

Wij gaan aan de slag op de traditionele manier van de Ikonenschilders.
Er wordt gewerkt met de materialen die vroeger al werden gebruikt. We houden ons aan de aloude regels, waaronder een terugkerende gezamenlijke start door het lezen van het oude ikonen-schilders-gebed.

Deze cursus gaat van start bij een minimalen opgave van 6 deelnemers, en maximaal 8. Dit zodat we een ieder voldoende aandacht en begeleiding kunnen geven.

Praktische informatie

We zullen in totaal 8 zaterdagen aan de slag gaan. Materialen zitten bij het lesgeld in.

Lesdagen (van 11 uur tot 16 uur)

30 maart.

6 en 27 april.

11 en 25 mei.

(18 mei vanaf 12 uur als reserve datum)

Koffie en thee is aanwezig in het museum. Voor een lunch dient zelf gezorgd te worden. Er zijn voldoende broodjeszaken en er is een markt om de hoek.

De kosten zijn in totaal € 360.= voor 8 lessen. Er kan eventueel, wanneer de ikoon niet klaar is, een 9de les volgen in overleg.

Opgeven kan via e.jalving@ikonenmuseumkampen.nl

Docenten

De cursus zal worden gegeven door Monique Meyer en Tineke van der Velde. Zij zijn moeder en dochter en zijn al jaren gezamenlijk actief met lesgeven. Tineke geeft les op een school voor Voortgezet onderwijs en verzorgd internationale masterclasses voor een online platform. Monique geeft thuis in kleine setting les aan mensen die zich verder willen verdiepen in een speciale richting; bijvoorbeeld tekenen, mandala of schilderen.

Sinds een aantal jaar zijn zij zich gaan verdiepen in het ikoonschilderen en hebben ze verschillende retraites gevolgd waarin ze zijn onderwezen door Martin Mandaliev; een bekende ikoonschilder.